About Me

My photo
Isteri kesayangan En.Lokman dan ibu yang anggun kepada 6 orang cahayamata,4 lelaki dan 2 perempuan.

FOLLOWER KESAYANGAN KU

Thursday, December 31, 2009

JUMPA KAWAN LAMAKU

Salam,

Gembira rasanya dapat jumpa kawan yang dah lama tak berjumpa, sajer jalan2 ke johor semata2 nak jumpa mereka, sementara cuti ni kan........nak pegi ke tempat peranginan malaslah pulak, mereka siap masak2 bagai tunggu kedatangan mak datin ni, hi hi.........

Sebenarnya banyak kenangan aku kat sini, kawan2 pun dah macam adik beradik dah, masa aku pindah kl dulu dioranglah yang paling sedih termasuklah aku sendirik, maka terjadiklah babak2 drama air mata masa tu, kenangan yang tak dapat aku lupakan.

Ini kat rumah kak Lin, mula2 sampai terus kerumahnya sampai ke malam baru masuk hotel, hi hi.........masing2 tak puas bersembang, kak Lin pun punya minat yang sama dengan aku, satu kepala katakan......

Layan gambar jerk..........





Yang ni pulak kenangan kat rumah kak mar, dia berniaga perabut jati dan barang2 deco, nengoklah macam2 ada sampai penuh rumahnya. Bila dah jumpa macam2 ceritalah kan, topik macam biasalah.......orang pompuan kan.............






Tiga hari dua malam kat sana tak puas rasanya, malam terakhir tu kak lin datang kebilik hotel tempat tinggal aku sajer nak berborak2, husband masing2 keluar dengan member2nya.

Pagi isnin lepas sarapan singgah rumah kawan dua buah rumah lagi sebelum bertolak ke JB, nak tahu aku dating dengan sape kat JB tu? nantikan n3 akan datang yea.....

Oklah setakat ni dulu, sebenarnya ada beberapa buah lagi rumah kawan yang aku pegi, tapi dah penat lupa nak snap.

Malas la pulak nak menaip, banyak keje lagi nak dibereskan, kain baju dari johor hari tu pun masih tak beres lagi, penat tau....hu hu..................

Daaaaaaaaaaaa....................

Saturday, December 26, 2009

SUKEEE............................

Salam,

Seronoknyaaa........dapat benda ni, dah lama aku idam-idamkan. Ternampak kat blog suesafia terus caling2 dia, suruh bawa kat rumah hari tu juga, hishh..................tak menyempat-nyempat.

Sebelum yard sale bermula aku dah rembat satu ha ha......................ingat nak carpet satu tapi dah habis laaa............orang lain dah rembat, hu hu.................

Inilah dia quilt comforter idaman ku, layannnnn.........................



Aku pilih corak macam ni lembut jer kan..........................kalau korang nak, apalagi jom la ke yard sale tu, aku takleh pegi nak bercoti kat jo*** ni, hi hi.............................

Daaaaaaaaa...............................

Friday, December 25, 2009

TAHNIAH ALONG

Salam,

Semalam adalah hari yang paling gembira bagi kami sekeluarga, mungkin juga ibubapa lain pun merasakan demikian juga bila anak2 cemerlang dan mendapat keptusan yang baik, inilah perasaan seorang ibu. Buat Along, mama harap dengan keputusan yang along pegang ini dapat membantu along mendapat keputusan yang lebih baik pada masa yang akan datang, insyaallah..

Seawal pagi semalam kami sekeluarga bertolak ke sekolah Along untuk memberi semangat dan sokongan, tujuan aku untuk memberi galakan pada adik2nya juga. Syukur alhamdulillah along telah mendapat 7 A 1B, syukur kehadrat ilahi diatas semuanya, Aminnnn........

Inilah keputusan Along semalam, botak kepala babanya dah janji nak bagi 1 A Rm 100, ha ha...sebenarnya nak bagi dia semangat lagi untuk belajar, mama harap Along menguruskannya dengan baik untuk masa akan datang.




Untuk meraikan Along, lepas tu kami pegi makan2 di The Mines, adik2nya pun tumpang seronok dan esok kami akan pegi bercoti-coti mesia selama 3 hari, ini dah lama kami rancang. Bukan jauh pun......

Daaaaaaaaaaa....................

Monday, December 21, 2009

MENYESALNYAAAAA....................

Salam,

Pasu ni che Abang yang bagi sempena Anniversary yang ke-11 pada tahun 2004. Pada hari bersejarah tu terkezut beruk aku bila Che Abang siap call cakap lori datang bawa hadiah, kelakor bunyinya kan......memang betul la, lori datang antar dua pasang pasu.

Dua biji besar dan dua biji yang kecik lupa nak snap pulak, yang ni sama tinggi dengan aku yang kecik pulak paras dada aku.

Gembira usah ceritalah kan........sebab aku minat dengan pasu cina ni, tapiiii...................entah kenapa masa tu, aku jadi baik hati pulak memandangkan ruang tamu rumah aku tinggal masa tu kecik, jadi aku tak pikir panjang, terus jer tepon akak ipar suruh ambik 2 biji yang besar dan yang kecik.

Siap sewa lori lagi dari johor bawa balik ke kelantan, bila dah sampai kat rumah sendiri baru aku terfikir alangkah nyesalnya aku...............kalau ada boleh aku letak di kedua2 belah kiri kanan tangga dalam rumah aku tu, sekarang nyesal dah takde gunanya lagi sebab dah jadi milik orang.

Inilah satu2nya pasu besar kesayangan aku, walaupun che Abang tak kesah tapi aku rasa menyesal pulak, maafkan ayang, bukan ayang tak suka dan tak menghargai pemberian Abang, harap Abang mengerti yaa............


Pasu cina kesayangan aku

Bila aku pandang pasu ni kat rumah akak ipar aku, sayuu................jer rasa hati ini, rasa macam nak ambik balik pun ada, tapiii.....................tak mungkin ianya berlaku, hu hu.................

Takpelah...............aku reda..........dan bersyukur dengan apa yang ada, dah bukan rezeki akulah tu kan...............ayat nak pujuk hati sendirik, ha ha ha....................

Daaaaaaaa........................

p/s:Masa kecik si Eam selalu peluk pasu ni siap cakap mama, mama, mama........lagi, kelakor betul!!!! macamlah pasu ni mama dia, kih kih kih...........

Saturday, December 19, 2009

HATIKU RESAH

Salam,

Sekarang ni aku rasa macam takde mood, takde semangat nak mendeco, takde idea dan tak tahu nak buat apa, tak tahu apa yang nak dirancang terlebih dahulu, aku jadi buntu, buntu..................

Tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiii..................... dalam kebuntuan itu mujurlah aku dapat menyiapkan tempahan coklat dari customer, cuma menjahit jer aku jadi serba salah nak buat ker.................taknak. Semua ini hanya kerana..................... aku sedang menunggu satu keputusan yang belum pasti.

Tapi yang nyata keputusan itu akan datang jua dan aku terpaksa akur dengannya, tentu korang tertanya2 kan...........dan nak tahu apakah yang sedang berlaku?????

Sebenarnya takde apa2 masalah besar pun................cuma aku jer yang terlebih risau menunggu keputusan ini, awal januari ni terjawablah segala keresahan itu dan.................terpaksalah aku akur dengannya maka terpaksalah aku............................uwaaaaaaaaaaaaaaaaaa....................

Untuk pengetahuan kawan2 ku semua, jika keputusan itu menyatakan che abang aku posting kat negeri mana2 sekali pun maka terpaksalah aku kena berpindah lagi, sedih tauuu........perkara inilah yang membuatkan mood aku jadi tak menentu.

Apa lagi anak2 aku sayang nak tinggalkan kawan2 sekolahnya, tapi apakan daya................demi tugas seorang bapa terpaksa dilaksanakan jua walaupun perit, dah berapa kali berpindah randah macam ni, satu jer aku pesan kat anak2, jika kita pandai, sekolah kat mana2 pun kita tetap pandai juga asal rajin berusaha, kawan2 yang baik kat mana2 pun ada jika kita tahu memilih kawan dan tahu jaga diri serta tidak sombong.

Aku, tersangatlah malasnya nak kemas barang2 semua, serba salah dibuatnya. Apakata aku lelong barang2 aku tu, oh!!!!! no no no no......................tak mungkin ianya berlaku, aku sayang tauu................berapa lori sekali pun aku rela mengangkutnya.

Kalau benar2 kena pindah, penatnyaa...............sape nak tolong aku kemas nih......................nanti aku bagi upah, hi hi............................

Daaaaaaaaaaaa..........................

Thursday, December 17, 2009

SUASANA INDAH DIKAMPUNG

Salam,

Betapa indah dan nyamannya berada di kampung, inilah pandangan hadapan rumah aku tu, dikelilingi dengan pokok2 macam berada kat dusun buah-buahan pulak.




Macam ni la rupanya rumah yang tuannya sekejap ada sekejap takde macam chipsmore pulak, hi hi........tiap kali balik kena upah orang bersihkan kawasan luar rumah yang semak tu, dulu ayah yang jaga dan bersihkan kawasan rumah ni, sekarang ni ayah dah tak larat lagi dah uzur, tu pun kadang2 dia tolong juga sikit2, ayah sayangkan rumah ni sebab hasil tangan dia dan kawan2nya.

Mujurlah pokok2 bunga aku hidup subur lagi tu.

Layan jerk gambar anak2 aku bila berada di kampung, seronok sangat la tu dapat naik beskal lama atoknya, siap dok kat depan lagi tu macam bujang lapok la pulak. beskal ni nanti aku nak spray putih letak kat anjung rumah aku ok tak?? ha ha ha.....berangan, itupun kalau tuannya izinkan........kalau tak angan2 mat jenin ajerlahhh.......................





Suasana depan rumah mak, seronok sangat dapat main dengan sepupu2nya tu, sampai Aying taknak masuk rumah, asyik nak main jer.

Daaaaaaaaaaaaaaa..........................

PENGANTIN BARU????

Minta maaf lah sayang...abang nengok dah terkulai kat atas katil tu (kepenatan selepas seharian bersilat dengan anak2)..abang ambik kesempatan lah menceroboh lagi...jangan maree..nak buang tabiaat, 2 thn setengah jadi student..

Isteriku Sayang..

Alhamdulillah, berkat doa sayang, abang akan bergraduat dgn kepujian kelas pertama. Itulah tiket penting untuk abang melangkah ke peringkat seterusnya. Abang tidak pernah jemu untuk belajar..InsyaAllah..tetapi, berehat dulu. Terima kasih atas doa dan pengorbananmu sayangku, anak2 dan semua. Abang sedar betapa penatnya sayang melayan kerenah anak2, betapa berat memikul tanggungjawab sebagai isteri, tetapi...Bibirmu tetap mengukir senyuman...walaupun raut wajahmu tampak kepenatan...Abang akui, tidak akan mampu membalasnya..Cuma yang ada hanya sebuah kesetiaan kepada mahligai yang telah kita bina bersama..Abang akan cuba untuk menjadi seorang suami dan bapa yang terbaik untuk keluarga kita..hanya kita yang akan menilainya..Kita perlu berusaha dan berdoa..

Kerana..
Di luar sana..masih ada suami/isteri mencurangi pasangan, suami mendera isteri, isteri menderhaka, anak menderhaka, ibu/bapa mendera anak/anak2..pergaulan bebas, jenayah, keruntuhan akhlak dan bermacam masalah sosial..Semoga dijauhi Allah dari petaka akhir zaman..


Amboi sayaaang...cottage tu memang, selangkah je ke dalam, rasa macam PENGANTIN SENTIAAASA BARU...walaupun dah lebih 16 tahun kita diijabkabulkan...Pengantin tu tengah berangan tu..BILA GAMAKNYA NAK PINDAH KAT SITU..Semalam abang dah lapor diri, bulan Januari ni baru tau posting kat mana2, Kalau kat HQ atau negeri berhampiran, tak pindah kita..kalau kena kat negeri lain, pindah lagi, tetapi kalau kena kat negeri kelahiran kita..alangkah indahnya anjung beradu tu...pengantin lelaki tu bukan mengereng lagi...tapi..telentang...

Thanks and Good Morning.

Tuesday, December 15, 2009

BERCUTI DAN BEREHAT DI KAMPUNG

Salam,

Apa khabar korang semua, dah lama aku tak jenguk blog, rindunyaaaaaaaaaaa...............pada
kawan2 dan pada blog aku nih. Apa khabar semuanya??........aku macam biasa laa.....baik2 ajer...

Rindu serindu-rindunya masa kat kampung ari tu tapi apakan daya tenet takdak, baru jer masuk 3 hari lepas, balik kampung nanti boleh la update blog segala.

Hari ni aku dah berada kat kl dah, balik semalam. Selama 3 minggu aku kat kampung rehatkan badan dan minda, rehat sepuas-puasnya kat rumah sendiri. Rasanya malas nak balik kl tapi apakan daya, aku punya tugas yang sedang menunggu.

Esok akan bermulalah tugas aku yang macam biasa tu la, menyiapkan tempahan coklat untuk customer baru di kelantan, lepas tu nak siapkan baju sekolah anak2 pulak, untuk tempahan langsir akan dibuka semula pada januari 2010 nanti.

Inilah suasana dalam cottage ku kat kampung, layan gambar dalam rumah dulu, nanti lain kali aku tepek suasana kat luar rumah pulak hocay.........welcome to Anjung Beradu cottage.




Aku tepek sikit jer dulu, deco kat rumah ni masih kurang sebab tak sempat nak mendeco, balik kejap2 jerk. Bila pindah sini nanti bolehlah nak mendeco-deco segala mengikut kemahuan aku, bila laaaa.................agaknya yeaaa............malas pulak aku nak pikir2, cakap topik lain pulak yea.

Aying sedang tidur dengan lenanya dalam buai, sukee sangat dia kalau balik kat rumah ni, tidur pun senang, bangun tidur terus jer main tak mengarut macam kat sini. Nengoklah tu, sambil makan roti pun boleh tertidur.

Sedang menunggu, ha ha ha ha ha.............................ala ciannyaa.......sampai tertidur, pengantin lelaki sedang menunggu pengantin perempuan di kamar, kih kih kih kih.........................pengantin perempuan jual mahal pulak, ampun bang........sajer jerk nak buat lawak, jangan mareee.........

Oklah, aku nak jalan2 rumah korang pulak, walaupun tak sempat tinggalkan jejak tapi aku tetap datang, tunggu yea....................

Daaaaaaaaaaaaa......................................

Monday, November 23, 2009

PESTA BANJIR

Salam,

N3 banjir pulak yeaaa...............mentanglah kat kampung aku sekarang banjir, jadi aku kat sini resah gelisah, bukan apa........sebenarnya plan nak balik esok tapi tak tau lagi banjir surut ke tak, pakaian serba serbi dah ready, anak2 pun dah melompat2 nak main air, termasuk mamanya, hi hi..............seronok tau....

Nak tau tak musim banjir nilah orang pantai timur berpesta, semua pakat2 keluar nengok air sambil tu makan goreng pisang panas, best tau..........musim2 hujan ni asyik nak makan jer kan....lagi best kalau ada ubi rebus cicah kelapa dengan kopi panas, fuhhhhh............terangkattt....

Apa aku merepek ni haaa.............yang nyata ari ni aku masih kat KL lagi ni, aku nak balikkkk......
mintak2 esok jalan dah dibuka semula, rindu kat kampung, jeles tau nengok orang2 kat sana dok selak menyelak main air, kih kih........

Layan jerk kenangan banjir tahun lepas, nengoklah anak2 aku tu, dah jadi macam apa ntah, kalau dah berada kat kampung memang tak boleh nak kata apa dah, macam hal sukee hati dia jerk.

Suasana banjir tahun lepas kat rumah MIL di pasir mas.





Yang kat bawah ni depan rumah mak aku, ni jerk yang sempat di snap.

Harap2 aku dapat balik kampung sebelum raya ni, sedih ni tau.......................

Daaaaaaaaaaaa........................

ANUGERAH CEMERLANG LAGI

Salam,

Kali ni ke sekolah agama pulak, sambutan hari penyampaian hadiah untuk pelajar2 cemerlang diadakan pada hari jumaat ari tu.

Syukurlah kedua2 anak dara dan bujang aku ni dapat juga, cuma si Eam jerk yang tak dapat kali ni, takpelah usaha lagi ditahun akan datang, lagipun baru jer tahun satu masih banyak masa lagi kan.....................

Aifa dan Aidil dengan hadiah masing2

Aifa Amirah menerima hadiah bagi tempat pertama dalam kelas tahun 5.

Aidil Afizuddin mendapat hadiah bagi tempat ke tiga dalam kelas tahun 3

Sidang bergossip2 oleh ibu2 yang hadir, hi hi.....apa yang digossipkan pun tak tau.....tak sedar ada orang snap gambar pulak. Aku bawak bihun goreng jerk......sebab tak sempat, busy memanjang, ni pun luangkan masa kejap untuk memberi sokongan pada anak2.


Gambar kenangan bersama kawan setaman yang muda setahun dari aku, selalu datang tempah baju dan coklat kat rumah aku ni.

Di kesempatan ini aku nak ucapkan selamat menyambut Hari Raya Aidil Adha pada semua follower2 dan pengunjung2 blog aku ni, selamat balik kampung yea, esok aku balik kampung, itupun kalau air dah surut, kalau tak, beraya kat sinilah jawabnya, uwwaaaaaaaaaaaaaa...........

Nak kemas pakaian pulak, ok daaaaaaaaaaaaaa....................

Thursday, November 19, 2009

ANUGERAH CEMERLANG

Salam,

Dah bersawang blog aku nih, almaklumlah tuannya busy sangat2, bisnes women la katakan......... heh heh.............selasa ari tu kat sekolah SKTU telah mengadakan majlis anugerah cemerlang untuk pelajar2.

Syukur alhamdulillah..............ke tiga-tiga anak2 aku yang sekolah rendah telah mendapat anugerah cemerlang, tahniah mama ucapkan, dengan harapan agar anak2 mama dapat kekalkan anugerah tu pada tahun2 yang akan datang, insyaallah.

Wajah2 ceria pada hari terima anugerah tu, snap gambar dulu sebelum berangkat ke sekolah.


Anak dara aku, Aifa Amirah(Efa), Anak bujang Aidil Afizuddin(Edi) dan Amirun Afham(Eam).

Aifa Amirah menerima anugerah matapelajaran terbaik bahasa melayu pemahaman.


Aidil Afizuddin menerima anugerah peningkatan terbaik dalam semua matapelajarannya.

Amirun Afham juga menerima anugerah peningkatan terbaik dalam semua matapelajarannya.


Bergambar dengan hadiah masing2, lega hati mama, anak2 mama masing2 dah nampak bersungguh-sungguh dalam pelajaran. Mungkin juga berkat usaha belajar melalui internet iaitu program score A yang kami langgan tu agaknya, memang berkesan.

Syukran2, alhamdulillah...........teruskan dan usaha lagi semoga semua anak2 mama berjaya dalam pelajaran masing2, mama dan baba tak akan jemu meniupkan kata2 semangat untuk kalian semua, semoga berjaya dalam pelajaran masing2, aminnnnn................

Thursday, November 12, 2009

SERUPA TAPI TAK SAMA

Salam,

Pada pagi yang indah ini apakata kita cuci2 mata dulu dengan himpunan mug kepunyaan aku yang sama coraknya cuma berlainan bentuk ajer.....

Taraaaaaaaaaaaaaaaa........................


Tiga mug yang kat atas tu adalah diantara mug yang aku guna hari2 kat dapur, dengan tamaknya aku rembat ketiga-tiga bentuk sekali, satu bentuk aku ambik 6 biji. mulanya tak tau nak pilih yang mana satu sebab semuanya aku berkenan, alih2 semua aku ambik.






Rembat kat KK Home Deco di nilai, barang kat situ murah2. Mug tu pun murah giler......nengok barang macam tak percaya pulak dengan reganya tu, nak tahu korang carilah sendiri yea..........

Aku dah biasa kat KK tu, kalau aku masuk jerk mesti jurujual yang ada kat situ menyapa aku sebab mereka dah biasa, sama jugalah dengan KK yang satu lagi tu sebab KK ada 2 cawangan kat situ. Asyik2 muka niiiiiiiii................jer yang datang, nasib mereka tak menyampah dengan aku ni. Baik sungguh adik2 kat situ siap tolong bawak bakul lagi tu, kih kih kih........................aku sajer nak pekenakan dia, alih2 dia kenakan aku, siap cakap lagi kalau tak penuh bakul ni tak boleh balik, ek....elehhhhhhhhhhhhhhh............setakat bakul kecik tu, 2 bakul pun tak cukup, kalau troli tu lainlah kan..................besar gedabak.

Oklah manyak keje nih, bye.............

Daaaaaaaaaaa......................

Tuesday, November 10, 2009

KASUT SIAPAKAH ITU




Salam,

Adakah korang hairan kenapa hari ni aku tepek kasut buruk tu kan..........sebenarnya ada kisah lucu disebalik kasut tu, sampai hari ni pun aku masih lagi gelak kalau teringat akan kisah tu, korang nak tahu takkkkk.............

Sebenarnya peristiwa ni berlaku minggu lepas, kasut ni sebelah kepunyaan si Eam dan sebelah lagi kawan dia yang punya, nak dijadikan cerita masa balik dari sekolah agama ari tu, sorang kawan ni keluar dulu, entah kenapa masa nak balik dia pakai kasut terus balik tak sedar rupanya yang dia pakai tu sebelah kasut dia dan sebelah lagi kasut Eam, dah le kasut orang elok dia pakai kedua-dua belah kanan pulak tu, jenis kaki apa ntah budak ni boleh tak sedar pakai kasut macam tu, menyusahkan orang jerkk....

Eam keluar tercarik2 kasutnya yang sebelah lagi tu takde, yang ada kasut budak tu jerkk kedua2nya belah kiri, nak buat camno orang dah balik kan....takkan nak balik berkaki ayam pulak, Eam pun pakai ajerlah kasut tu bawa balik rumah dengan muka masam
mencuka.

Sampai jerk kat rumah terus beritahu aku cerita yang sebenar, miahahahahahah........
aku gelak tak hengat masa tu, korang bayangkan kasut dipakai dua-dua belah kiri camtu.Yang aku geramnya takkan kaki budak tu tak rasa apa2 masa pakai tu, dahle tak tau sape dan dimana rumahnya, kalau tahu boleh la pegi tukar kan..

Esoknya si Eam mengarut taknak ke sekolah malu katanya takut kawan2 gelakkan dia pakai kasut camtu, kasutnya ada sepasang jerk malas nak beli baru sebab sekolah pun dah nak cuti ni kan.....

Mujurlah petang tu cikgu sekolah agama suruh Eam datang kesekolah, kasut dah jumpa katanya. hurmmmmmmm........selesai satu masalah aku, kalau tak beli baru le jawabnya.
Malas nak tanya cikgu jumpa kat mana, mungkin mak budak tu antar agaknya, macam2 kisah budak2 darjah 1 ni kan......

Daaaaaaaaaaaaaa.............

Sunday, November 8, 2009

MASAK-MASAK DI HARI MINGGU

Salam,

Hari ni aku terlebih rajin sikit, biasalah kan......hari minggu ni semua ada kat rumah dan aktiviti yang biasa anak2 adalah menonton, makan dan makan, kalau aku tak masak mereka nak makan apa kan.........aku ni kan ibu mithali, kih kih kih....................

inilah antara menu yang sempat aku masak, ikan bawal masak 3 rasa dan sayur campur tu jerk, ada sikit menu tambahan yang biasa2 tu malas pulak nak snap gambarnya.



Anak2 memang suka makan ikan 3 rasa ni tak kiralah ikan apa pun, kalau aku masak 3 rasa mesti diorang makan sampai licin.



Sayur campur ni adalah antara makanan kegemaran aku, kalau makan panas2 perhhhhhhh.......
che Abang lalu pun tak nampak. Aku makan begitu jerk dah kenyang tak payah makan dengan nasi.

Korang dah lunch ke belum??? kepada yang sedang lunch aku ucapkan selamat menjamu selera
dengan menu kegemaran masing2.

Daaaaaaaaaaa...................